Societatea Civila de Avocati Diaconescu & Moldovan ofera
servicii complete in sfera dreptului afacerilor
Domeniile de competenta includ: dreptul comercial, dreptul fiscal,dreptul maritim, dreptul energiei,
dreptul administrativ, dreptul insolventei...
Contabilitate

REGLEMENTARI CONTABILE

Anul fiscal si anul contabil

Anul fiscal si anul contabil este anul calendaristic.

Sistemul contabil
Legea contabilitatii nr.82/1991, modificata, prevede obligatia organizarii si conducerii contabilitatii in conformitate cu normele si reglementarile elaborate de Ministerul Finantelor Publice. Cu toate acestea, fiecare companie isi poate stabili propriile conturi analitice ale conturilor sintetice, conform cu specificul activitatii. Contabilitatea se ţine în limba română şi în moneda naţională (contabilitatea se poate tine si bilingv, iar contabilitatea operaţiunilor efectuate în valută se ţine atât în moneda naţională, cât şi în valută).

La baza contabilitatii sta costul istoric; in prezent, nu exista inregistrari pentru hiperinflatie si nu se poate folosi indexarea pentru reevaluarea activelor (cu exceptia reevaluarii activelor permisa prin hotarare de guvern); cu toate acestea, indexarea pentru reevaluarea terenurilor si cladirilor poate fi folosita incepand cu anul 1999. Nu exista reguli privind consolidarea in cazul companiilor de tip holding. Scopul contabilitatii in Romania este colectarea taxelor si impozitelor, astfel incat conceptul de prudenta este mai putin pregnant decat in practica internationala.

Bilantul trebuie sa fie completat pe formularul pe care Ministerul Finantelor Publice il emite in format electronic in fiecare an in jurul datei de 1 februarie pentru anul trecut. Dupa aprobarea bilantului si raportului administratorilor de catre Adunarea generala a actionarilor, administratorii trebuie sa le inregistreze la administratia financiara teritoriala si apoi la Registrul Comertului. Numai dupa finalizarea acestei proceduri, si numai daca hotararea Adunarii generale a actionarilor prevede distribuirea de dividende, actionarii pot sa incaseze dividende pentru anul trecut.

Legea societatilor comerciale nr.31/1990 prevede ca administratorul este raspunzator pentru organizarea si conducerea contabilitatii. El are dreptul sa semneze toate documentele si situatiile contabile (balanta lunara si declaratia de TVA, bilantul anual, etc.), pentru o companie care are cifra de afaceri de pana la 50.000 EUR. Daca societatea depaseste aceasta limita, trebuie sa angajeze un contabil sau sa incheie un contract de colaborare cu o firma de contabilitate.

Standardele Internationale de Contabilitate

In prezent, sistemul contabil din Romania este in proces de aplicare a Directivei a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si Standardelor Internationale de Contabilitate. Incepand cu anul 2000, acestea sunt aplicate de companiile listate la Bursa de Valori.

In conformitate cu Ordinul nr.3055/2009 al Ministerului Finantelor Publice pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Directivele Europene, companiile care, la sfarsitul anului financiar anterior, indeplinesc doua din criteriile mentionate mai jos vor intocmi situatii financiare anuale complete, care includ bilant, cont de profit si pierdere, situatia modificarilor capitalului propriu, situatia fluxurilor de numerar, note explicative:

  • Cifra de afaceri de peste 7.300.000 EUR;
  • Total active de peste 3.650.000 EUR;
  • Numar mediu de salariati de peste 50.

Societatile care nu indeplinesc doua din criteriile mentionate mai sus intocmesc situatii financiare anuale simplificate.

Grupurile de societati intocmesc situatii financiare anuale consolidate, prin societatea mama; si in acest caz sunt applicable scutiri, in cazul in care societatile din grup se incadreaza in anumite categorii prevazute de lege.

Reglementari privind auditul si raportarile obligatorii

Pentru companiile care aplica Standardele Internationale de Contabilitate, este obligatoriu a se efectua un audit financiar la sfarsitul anului financiar. Auditul financiar poate fi realizat numai de un auditor, care poate fi o persoana fizica sau juridica care indeplineste anumite conditii prevazute de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.75/1999 privind activitatea de audit financiar.

REGLEMENTARI VALUTARE

Regulamentul operatiunilor valutare nr.4/2005 emis de Banca Nationala a Romaniei prevede ca:

Încasările şi plăţile între rezidenţi se pot efectua:

  • în monedă naţională (leu) şi în valută – pentru operaţiunile care nu fac obiectul comerţului cu bunuri şi servicii;
  • în monedă naţională (leu) – pentru operaţiunile care fac obiectul comerţului cu bunuri şi servicii;
  • în valută, pentru operaţiunile care fac obiectul comerţului cu bunuri şi servicii, autorizate prin regulamentul privind regimul valutar

Incasarile si platile intre rezidenti si nerezidenti si incasarile si platile intre nerezidenti se pot efectua in valuta sau in moneda nationala-leu (ROL).

Rezidenţii şi nerezidenţii:

  • pot dobândi, deţine şi utiliza orice active financiare exprimate în valută şi în monedă naţională -leu (“full retention”);
  • pot deschide şi menţine conturi în valută şi în monedă naţională (leu) în România, la instituţii de credit autorizate;
  • pot efectua în mod liber şi fără restricţii operaţiuni valutare curente şi de capital (cu excepţia celor care sunt supuse autorizării de către Banca Naţională a României);
  • nerezidenţii pot repatria şi transfera activele financiare deţinute în România.

Persoanele juridice romane pot face, fara nici o aprobare anterioara, operatiuni de plata din contul curent deschis in valuta, dar acestea trebuie sa fie bine documentate- aceste operatiuni sunt verificate de Banca Nationala, care solicita verificarea documentelor originale care stau la baza tranzactiilor (contracte, facturi, documente vamale, etc.). Operatiunile din contul curent includ, printre altele, importul de bunuri si servicii, plata dividendelor, si repatrierea profitului.

În scopul evidenţei statistice, operaţiunile de capital din care rezultă obligaţii externe derivând din angajamente cu termene mai mari de 1 an, altele decât cele de natura datoriei publice externe, se înregistrează la Banca Naţională a României în “Registrul datoriei private externe a României”.

Rezidentii si nerezidentii au dreptul sa vanda si sa cumpere valuta pe piata valutara interbancara. La cumpararea de valuta, trebuie sa fie prezentat un document justificativ (spre exemplu un contract cu o persoana juridica straina in care exista obligatia de plata a unui import in valuta).

LEASING
Definitia leasingului financiar si operational, data prin Ordonanta Guvernului nr.51/1997 privind operatiunile si societatile de leasing seamana indeaproape cu definitiile prevazute de Standardele Internationale de Contabilitate pentru operatiunile de leasing (IAS 17). Operatiunea de leasing care indeplineste una sau mai multe din urmatoarele conditii este definita ca leasing financiar:

  1. riscurile si beneficiile aferente dreptului de proprietate trec asupra utilizatorului din momentul incheierii contractului de leasing.
  2. Partile au prevazut expres ca la expirarea contractului de leasing se transfera utilizatorului dreptul de proprietate asupra bunului;
  3. Utilizatorul poate opta pentru cumpararea bunului, iar pretul de cumparare va reprezenta cel mult 50% din valoarea de intrare (piata) pe care acesta o are la data la care optiunea poate fi exprimata;
  4. Perioada de folosire a bunului in sistem leasing acopera cel putin 75% din durata normala de utilizare a bunului, chiar daca in final dreptul de proprietate nu este transferat.

Operatiunea de leasing care nu indeplineste nici una dintre conditiile prevazute pentru leasingul financiar este considerata leasing operational. Este permis leasingul intern si international. Contractul de leasing constituie titlu executoriu pentru locator/finantator (adica poate fi pus in executare fara interventia instantei) daca utilizatorul nu preda bunul in urmatoarele situatii:

  • la sfarsitul perioadei de leasing, daca utilizatorul nu a formulat optiunea cumpararii bunului sau a prelungirii contractului;
  • in cazul rezilierii contractului din vina exclusiva a utilizatorului.

In cazul leasingului financiar, bunurile sunt inregistrate in evidenta contabila si amortizate de utilizator, in timp ce in cazul leasingului operational bunurile raman in evidenta contabila a locatorului si sunt amortizate de acesta.

Veniturile obtinute sub forma de dobanda sau de redeventa (rata de leasing) stabilita de partile contractante, in cazul contractelor de leasing financiar sau operational, se impun in Romania prin retinere la sursa.

Bunurile importate in leasing beneficiaza de taxe vamale si TVA preferentiale, aflandu-se in regim de import temporar. Legea prevede o taxa vamala calculata la valoarea reziduala a bunului din momentul incheierii contractului de vanzare-cumparare, care nu poate fi mai mica de 20% din valoare de intrare a bunului. Nu se plateste TVA aferent ratelor de leasing.

Copyright © 2009 - 2024 Diaconescu & Moldovan. Toate drepturile rezervate
Creat de: Creative-Design.ro