Societatea Civila de Avocati Diaconescu & Moldovan ofera
servicii complete in sfera dreptului afacerilor
Domeniile de competenta includ: dreptul comercial, dreptul fiscal,dreptul maritim, dreptul energiei,
dreptul administrativ, dreptul insolventei...
Impozite si taxe

TAXA PE VALOARE ADAUGATA (TVA)

Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal prevede urmatoarele cote de TVA:

• Cota standard a taxei pe valoarea adăugată este de 19% şi se aplică asupra bazei de impozitare pentru orice operaţiune impozabilă;
  • Cota redusă a taxei pe valoarea adăugată este de 9% şi se aplică asupra bazei de impozitare, pentru cateva categorii de prestări de servicii şi/sau livrări de bunuri: dreptul de intrare la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură şi arheologice, grădini zoologice şi botanice, târguri, expoziţii, livrarea de manuale şcolare, cărţi, ziare şi reviste, cu excepţia celor destinate exclusiv publicităţii; livrările de proteze de orice fel şi accesoriile acestora, cu excepţia protezelor dentare; medicamente de uz uman şi veterinar; cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping.

Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată persoanele impozabile a căror cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 35.000 EUR, dar acestea pot opta pentru aplicarea regimului normal de taxă pe valoarea adăugată.

Perioada fiscală pentru taxa pe valoarea adăugată este luna calendaristică.

Persoanele impozabile care iau fiinţă în cursul anului trebuie să declare, cu ocazia înregistrării fiscale, cifra de afaceri pe care preconizează să o realizeze în cursul anului.

Persoanele înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată trebuie să întocmească şi să depună la organul fiscal competent, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 25 a lunii următoare perioadei fiscale inclusiv, decontul de taxă pe valoarea adăugată, potrivit modelului stabilit de Ministerul Finanţelor Publice.

Persoanele impozabile înregistrate ca plătitor de taxă pe valoarea adăugată pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare, prin bifarea casetei corespunzătoare din decontul de taxă pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare, decontul fiind şi cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative în decontul perioadei fiscale următoare. Conform legii, in 30 de zile de la data solicitarii, inspectorii fiscali vor veni si vor face controlul de TVA. Experienta de lucru a societatilor care desfasoara activitate in Romania arata ca este destul de greu sa recuperezi TVA-ul si inspectorii fiscali folosesc diverse argumente pentru a nu rambursa TVA-ul. Astfel, rambursarea TVA este un proces dificil, consummator de timp si bani pentru societatile comerciale.

Nu poate fi solicitată rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adăugată din perioada fiscală de raportare, mai mic de 5000 RON inclusiv, aceasta fiind reportată obligatoriu în decontul perioadei fiscale următoare.

Pentru bunurile si serviciile importate, regimul TVA este urmatorul:

• Pentru bunurile importate: TVA se plateste cand bunurile ajung la Oficiul Vamal. TVA platita pe factura straina poate fi dedusa din decontul de TVA aferent lunii urmatoare;

• Pentru serviciile importate: nu se plateste TVA, dar se inregistreaza in contabilitate.

Societatile care importa bunuri intracomunitare sunt scutite de la plata TVA daca livrarile de bunuri din aceeasi categorie pe teritoriul Romaniei sunt scutite la plata TVA, conform legislatiei in vigoare, sau daca bunurile sunt scutite de taxe vamale de import, conform Directivelor europene.

IMPOZITUL PE PROFIT

Cota de impozitare

Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal prevede ca impozitul pe profit este de 16%.

Impozitul pe profit se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial. Se calculeaza pentru profitul cumulat de la inceputul anului fiscal.

Diferenta dintre rezultatele contabile si cele fiscale se regleaza conform principiului deductibilitatii cheltuielilor. Pentru a fi deductibila, o cheltuiala trebuie sa corespunda unui venit. La calculul bazei de impozitare, trebuie tinut seama de faptul ca legea romana considera multe cheltuieli ca nedeductibile.

Pierderea anuală, stabilită prin declaraţia de impozit pe profit, se recuperează din profiturile impozabile obţinute în următorii 5 ani consecutivi. Legea contabilitatii accepta metodele de amortizare liniara si accelerata.

TAXE VAMALE

Codul vamal al Romaniei (Legea nr.86/2006 privind Codul vamal al Romaniei )prevede existenta taxelor vamale de import, care variaza de la un produs la altul precum si functie de originea bunurilor. Clasificarea bunurilor si taxele vamale aferente se pot gasi in Tariful vamal de import al Romaniei.

Incepand cu 01.01.2002, taxele vamale de import pentru majoritatea produselor provenind din tarile membre ale Uniunii Europene, Asociatia de comert liber europeana si Asociatia de comert liber central-europeana sunt de 0%.

IMPOZITUL PE VENIT

Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal prevede ca orice persoana fizica sau juridica straina care sta in Romania mai putin de 183 de zile intr-un an calendaristic trebuie sa plateasca impozit pe venit pentru veniturile obtinute din activitati desfasurate in Romania sau din operatiuni comerciale incheiate cu rezidenti.